پنجشنبه 8 فروردين 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



       

پرونده نايب قهرمانانی که فراتر از انتظار بودند؛
تکواندو ایران؛ رقابتهای جهانی و قطاری که از حرکت باز نمی ایستد



شناسه خبر: 2408   دوشنبه 31 تير 1392 - 12:58

در مكزيك تيمي با يك طلا و دو نقره نايب قهرمان جهان شد كه حتي يك نفر از مردانش قبلا يك مرتبه هم حضور در مسابقات جهاني را تجربه نكرده بودند.


تكواندو ايران در پائوبلا 2013 فراتر از حد انتظار ظاهر شد.

به گزارش سايت فدراسيون تكواندو؛

در مكزيك تيمي با يك طلا و دو نقره نايب قهرمان جهان شد كه حتي يك نفر از مردانش قبلا يك مرتبه هم حضور در مسابقات جهاني را تجربه نكرده بودند.

بي ترديد در بيست و يكمين دوره مسابقات قهرماني تكواندو جهان بهنام اسبقي نماينده وزن چهارم تيم ستاره بي چون و چراي ما بود. اسبقي كه در دقيقه 1+90 جانشين عليرضا نصر آزاداني شده بود به هيچ رقيبي امان نداد تا بازيكن 5 ستاره وزن چهارم ايران لقب بگيرد.

بهنام هرگز تحت تاثير جو سنگين مبارزات قرار نگرفت تا با استفاده از قدرت كم نظير ضربات پاي خود هر حريفي را از مقابل خود بردارد.

اوج كار بهنام مبارزه فكورانه اش در مرحله یک چهارم بود، آنجا كه كاپيتان سرشناس و عنوان دار كشور ميزبان ايدوليو ايسلاس را 2-3 شكست داد. پيروزي اسبقي برابر حريف باهوش كره اي هم كه ديگر نيازي به تعريف و تمجيد ندارد.

در وزن هشتم هم اين سجاد مرداني بي ادعا بود كه با غيرت و تعصب مثال زدني خود به فينال رسيد. پيروزي هاي سجاد بر فورتير كانادايي، لئوناردو باسيله ايتاليايي و خصوصا دسپاينه كوبايي واقعا ارزشمند بود. بي ترديد اگر جدول مبارزات حريف مرداني در فينال بر خلاف نماينده ما سبك و كم فشار نبود در مبارزه نهايي وزن آخر نتيجه اي جز پيروزي اوبامه گابني بر سجاد مرداني رقم مي خورد.

در وزن دوم هادي مستعان مثل اسبقي و مرداني فراتر از تصورات كارشناسان پا زد. نقره مستعان مي توانست با كمي هوشمندي بيشتر او طلا شود. باخت 9-8 به نماينده كره در مبارزه نهايي وزن دوم اگر چه حسرت برانگيز بود اما نبايد از ياد برد كه هميشه مدال گرفتن در اوزان سبك مسابقات جهاني دشوار بوده است.

شايد تنها نكته تامل برانگيز در عملكرد كادر فني تيم ملي فرستادن احسان نقيب زاده وزن دومي به وزن اول بود. نقيب زاده در حالي به ميثم باقري با دو مدال برنز پي در پي جهاني اش ترجيح داده شد كه براي حضور در جدول وزن اولي ها بايد 6-7 كيلوگرم وزن كم مي كرد. احسان پس از اينكه نماينده پرو راشكست داد به قهرمان نوجوانان جهان از مكزيك بد باخت؛ هر چند كه حريف او هم در نهايت سر از ديدار فينال در آورد.

در وزن سوم محمد خمسه با اینکه در سومین مبارزه حذف شد، با اين حال عملكرد اين وزن سومي در اولين تجربه جهاني اش قابل دفاع بود. محمد نماينده برزيل را شكست داد. پيروزي او برابر زوهري هلندي كه از سابقه اي طولاني برخوردار بود هم ارزشمند مي نمود. با اين حال خمسه تكواندو در دور سوم زورش به كاپيتان تيم ملي كره نرسيد كه ايرادي هم بر او وارد نيست. حريف محمد بعد از حذف نماينده ما بولينا نفر اول رنكينگ جدول فدراسيون جهاني تكواندو از اسپانيا و دارنده دو مدال طلاي جهان و قهرمان المپیک لندن هم را شكست داد. نماينده كره در فينال هم اميد اول تكواندو مكزيك يعني آبل مندوزا را مغلوب كرد تا از سوی کمیته برگزارکننده بازیها به عنوان بهترین چهره جام بیست و یکم جهان معرفی شود.

در وزن پنجم مسعود حجي زواره مبارزي نبود كه مي شناختيمش! شايد فشار ناشي از رفتن عليرضا نصر از تيم در دقيقه 90 و افتادن مسئوليت كاپيتاني تيم روي دوش او سبب شد تا فشار مضاعفي را در اولين تجربه جهاني اش تحمل كند. حجي زواره كه مدتها منتظر فرصت بود تا در مسابقات قهرماني جهان شركت كند؛ نمايندگان كاستاريكا،ازبكستان و كوبا را شكست داد اما در يك قدمي مدال به آلبرت گوان روس باخت. شايد از نظر بعضي ها رسيدن آلبرت به ديدار نهايي وزن پنجم شرايط انتقاد از مسعود حجي زواره را دشوار كند، در حالي كه اين طور نيست.آنها كه از ميزان توانايي واقعي مسعود باخبرند تصديق خواهند كرد كه حداقل انتظار از اين مبارز در مكزيك 2013 كسب مدال بود!

در وزن ششم شروع اميد عميدي جوان آنقدر طوفاني بود كه ضربات سنگين و پرشمارش نماينده كره را 12-24 له كرد!باورش دشوار بود اما تكواندو كره در جام 21 علي رغم قهرماني شكستي را در وزن ششم تحمل كرد كه حتي از نظر حيثيتي برايش گران تمام شد. پديده نوظهور جام در مرحله دوم واگن اسكات نماينده نيوزلند در المپيك لندن را هم به روي سكوي تماشاگران فرستاد تا يكي از شانس هاي مسلم كسب مدال لقب بگيرد. با اين حال بر حسب اخبار رسيده جريانات پشت پرده كه از روبرو شدن نماينده پرقدرت ما با حريف مكزيكي در مراحل بالاتر واهمه داشت ،سبب شد تا نتيجه مبارزه دور سوم اميد با حريف چيني كنار شياپچانگ تعيين شود و نه روي آن! داستان وزن ششم به گونه ای پیش می رفت که مکزیک میزبان که پشت سر تکواندو ایران حرکت می کرد در آخرین روز به نایب قهرمانی برسد که البته این اتفاق هرگز رخ نداد چرا که در فینال این وزن آلمان موفق شد مکزیک را شکست دهد تا نایب قهرمانی بر دل میزبانان جام بماند!

در وزن هفتم جانشين يوسف كرمي نشان داد كه به چه دليل از پس اين حريف سرشناس خود در مسابقات انتخابي بر آمده است! مهدي خدابخشي جوان و كم تجربه در مبارزه اولش برابر شين يونگ چهره سرشناس تكواندو كره قرار گرفت و در حالي كه همگان انتظار پيروزي شين را داشتند،اين خدابخشي بود كه با 10 امتياز اختلاف شين و تكواندو كره را با هم مات كرد. مهدي در مبارزه بعد وزن هفتمي سرشناس تكواندو آمريكا جيسون نويل را هم 6-9 شكست داد تا بوي مدال در اين وزن به مشام برسد. پيروزي بر نماينده آفريقاي مركزي با نتيجه 2-6 سومين قدم محكم خدابخشي براي جهاني شدن بود؛اما شكستي غير قابل تصور برابر طرابلسي از تونس سرنوشتي بود كه براي مهدي رقم زده شده بود. آينده از آن مهدي خدابخشي است، هر چند كه كسب مدال در اولين تجربه جهاني اش مي توانست پيش درآمدي باشد براي كسب مدال طلاي بازيهاي آسيايي اينچئون.

روی هم رفته باید به فدراسیون تکواندو و کادر فنی تیم ملی دست مریزاد گفت که با این مسافران جوان و کم تجربه توانستند برای ششمین بار به مقام نایب قهرمانی جهان دست یابند. تکواندو ایران به جز سال 2011 که بر سکوی اول جهان ایستاد و جهانی 2001 که موفق به مقام سوم شد، در جهانی 1999، 2003، 2005، 2007 و 2009 نایب قهرمان شد و دومی جهانی مکزیک 2013 بواقع ادامه همان مسیری است که از چهارده سال پیش آغاز شده است.

منبع: ايپون نيوز



تاريخ  ارسال:دوشنبه 31 تير 1392 - 12:58

کد:2408-1403





 


    امكانات


نماد بازیها




برنامه بازیها







صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
اعلام مشكلات سايت
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool